تدابیر سلامتی در فصل بهار

کارشناس 1402/12/21
تدابیر سلامتی در فصل بهار

تدابیر سلامتی در فصل بهار

آغاز فصل بهار از دیدگاه علم نجوم و ستاره شناسی از آغاز برج حمل تا اول برج سرطان است .

و اما زمان فصل بهار از دیدگاه طب سنتی کی است ؟

اما از دیدگاه حکما و طبیبان طبقه بندی دیگری وجود داشته است که بر اساس آن آغاز فصل بهار از زمانی است که هوا نه آنچنان سرد باشد که نیاز به لباس گرم و آتش باشد و نه آنچنان گرم که وسایل گرمایشی نیاز باشد .

این زمان گاهی تطابق دقیقی با شروع فصل بهار از دیدگاه منجمان ندارد و در شهرهای مختلف ممکن اس مدت مختلفی داشته باشد .

در این فصل فاصله خورشید از زمین در حد اعتدال است و هوا به تدریج گرم شده و سرما و تری زمستان به آهستگی تحلیل می رود .

طبیعت فصل بهار چیست ؟

بهار معتدل ترین فصل از لحاظ سردی ، گرمی و تری و خشکی است و این تعادل هوا برای افراد دارای مزاج معتدل بسیار سودمند است اما برای کسانی که مزاجی خارج از حد اعتدال دارند هوایی با مزاج مخالف برای آنان مانند داروست .

فصل بهار طبیعتی مانند خلط دم دارد و مزاج این فصل مناسب سن کهولت و مزاج های سردوخشک است . گرما و حرارت در این فصل در حد اعتدال بوده و موجب تحلیل بدن نمیشود . و موجب حرکت خون به سطح بدن در حد اعتدال شده و سبب سرخی رنگ چهره و پوست افراد می گردد .

بیماری های رایج در فصل بهار

گاهی در اثر افراط در خوردن و آشامیدن در فصل زمستان ، اخلاط اضافی تجمع کرده و در اصطلاح در بدن فسرده می شوند . گرمای بهار موجب متخلخل شدن بدن و روان گردیدن این اخلاط شده و همه رنگ ها و اندام از آن خلط پر شده و بیماری های مربوط به فزونی این خلط بروز می نماید یعنی آنچه در اثر سرمای زمستان دچار جمود و سکون شده بود به حرکت در می آید .

تدابیر سلامتی در فصل بهار

در این فصل بیماری هایی مانند آماس ها و التهاب ها ( التهاب حلق و گلو و بیماری های دستگاه تنفسی ) دمل ها و جوش ها و درد مفاصل بیشتر دیده می شود . بنابراین بهتر آن است که قبل از آنکه این اخلاط فسرده و با گرما و حرارت تابستان گداخته و منبسط شوند با تدابیر صحیح و بجا در فصل بهار از آنها کاسته شود .

تدابیر در فصل بهار

در بهار بیماری های مختلفی اعم از صفراوی ، سوداوی ، بلغمی و دموی افزایش می یابد . افراد دارای مزاج گرم و تر دچار بیماری های بیشتری می شوند و افراد سوداوی یعنی سرد و خشک حال بهتری پیدا می کنند .

 در این فصل کودکان که تا 15 سالگی در سن گرم و تر قرار دارند بیشتر دچار بیماری  می شوند . همچنان که طبع هر فصلی از فصل های سال با طبع فصل دیگر متفاوت است لازم است جهت حفظ سلامتی در هر فصل از تدابیر مناسب استفاده شود .

تدابیر تغذیه در فصل بهار از دید طب سنتی

اول آنکه بهتر است در این فصل غذاهای لطیف تر و سبک تر مصرف کرده و در خوردن حد اعتدال نگه داشته شود . از خوردن غذاهای گرم و تر مانند رشته و گوشت بسیار و شیرینی ها و خوراکی های تلخ و شور پرهیز کنید . مصرف شربت های خنک مانند شربت انار و سکنجبین و سبزی های معطر مانند ریحان و گل سرخ و مورد سودمند است . ورزش در حد اعتدال توصیه شده است . در مواردی ممکن است به علت غلبه اخلاط ناصالح فرد دچار بیماری شده و یا قوه مدبره ضعیف شده و تدابیر ذکر شده موثر نباشد باید با نظر طبیب از تدابیر دیگری مانند استفراغ خون از راه فصد و حجامت برای کاهش اخلاط استفاده شود .

برای درک بهتر مطلب از جدولی برای بایدها و نبایدهای خوراکی در فصل بهار استفاده کردیم 

تدابیر سلامتی در فصل بهار

اگر سوال شما اینست که بهترین فصل برای اعمال یداوی مانند حجامت کی است ؟ پاسخ آن فصل بهار است .

 

پیشنهاد میکنیم مقاله خطرات پرخوری در فصل بهار را مطالعه نمایید .

 

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.