نشانه های بلغم ، رژیم غذایی و پرهیزات بلغمی ها

کارشناس 1402/05/19
داروهای طب سنتی

نشانه های غلبه بلغم چیست ؟

به گفته حکیم خیراندیش افراد به صورت طبیعی ممکن است یکی از چهار طبع (چهار خلط) دم، صفرا، بلغم و سودا باشند؛ اما در اثر مصرف برخی از مواد غذایی ویا به دلیل سبک زندگی، ممکن است یکی از این خلط‌ها در فرد افزایش پیدا کند و در نتیجه وضعیت سلامت فرد تغییر کند. برای مثال ممکن است صفرای فرد افزایش پیدا کند ویا سودا یا بلغم در بدن فرد تجمع پیدا کند.یکی از مزاج‌هایی که در بسیاری از افراد در جامعه وجود دارد .

 

خصوصیات افراد بلغمی

از ویژگی‌های طبع بلغم می‌توان به موی نازک و پوست و موی روشن اشاره کرد. بلغمی ها بسیار نفخ می‌کنند، به همین دلیل اغلب نیازمند مصرف گرمیجات، برای کاهش درد معده هستند. علائم دیگری که نشان دهنده غلبه بلغم در فرد است، شامل ترشی دهن، سردی دست و پوست شل، خواب آلودگی، جاری شدن آب از دهان هنگام خواب، هضم بد ودیر غذا، سستی و ضعف، زیادی دفع ادرار و دفع ادرار با فشار زیاد، کم شدن حواس، پادرد و زانو درد، قولنج در کمر و گردن و شانه‌ها، تنگی نفس، تپش قلب، ایجاد لکه‌های قهوه‌ای در چشم و… هستند .

اصلاح مزاج بلغمی ها

غذاهایی که بلغمی ها نباید مصرف کنند، شامل انواع لبنیات همچون شیر و ماست، ترشی، شور، گوشت گاو و گوساله (چون طبع سرد هستند)، عدس، قارچ، سیب‌ زمینی، گوشت سفید یعنی مرغ و ماهی (به خصوص برای روماتیسمی‌ها)، میوه ترش و نرسیده، جو برای مثال در سوپ جو یا نان جو، لیمو شیرین، خیار، نارنگی، کیوی، نسکافه و قهوه و چای، کره گیاهی، روغن نباتی، برنج، نوشابه، سوسیس و کالباس و… هستند. این مواد غذایی سبب افزایش بلغم در افراد بلغمی می‌شوند و چنانچه از آنها استفاده می‌کنند، حتماً باید با مصلح همراه باشد.

 

بهترین صبحانه برای بلغمی ها چیست ؟

تخم مرغ عسلی یا تخم مرغ که به طور کامل سفت ویا برشته نشده باشد.
  • مصرف پنیر به همراه گردو، زیره یا سیاه‌دانه و عدم مصرف آن به صورت تنها
  • مصرف بسیار کم شیر گرم شده، حتماً با مقدار کمی عسل یا گلاب
  • انواع نان همچون نان سنگک و عدم مصرف نان جو
  • مصرف خامه و سرشیر گاوی، تنها به مقدار بسیار محدود و کم و حتماً به همراه عسل ویا مربای سیب یا زنجبیل
  • ارده کنجد همراه با عسل و یا شیره انگور
  • بلغمی ها ناهار چی بخورند ؟

    در بین وعده‌های غذایی روزانه، ناهار را می‌توان وعده‌ای دانست که هیچکس از آن چشم پوشی نمی‌کند. به همین دلیل هر رژیم غذایی که داشته باشید باز هم وعده ناهار در آن وجود دارد به همین دلیل بهتر است در ابتدا نوع مزاج خود را شناخته و سپس بر اساس آن مواد غذایی مناسب را برای ناهار خود انتخاب کنید. خوشبختانه غذا‌های زیادی وجود دارند که می‌توان از آن‌ها به عنوان بهترین ناهار برای بلغمی‌ها اشاره کرد. این غذا‌ها عبارتند از: آبگوشت با گوشت گوسفندی، انواع خورشت با فلفل، غذا‌هایی که به صورت کبابی تهیه می‌شوند، انواع آش و سوپ به ویژه آش و سوپی که به همراه ادویه‌های گرم و خشک طعم دار شده باشند، ماست و اسفناج و خورشت آلو اسفناجموارد نام برده چند غذا هستند، اما بهتر است بدانید که بهترین ناهار برای بلغمی‌ها به همین موارد ختم نمی‌شود! بلغمی‌ها می‌توانند وعده‌های ناهار خود را بسیار متنوع انتخاب کنند. به طور کلی مصرف مواد غذایی که در ادامه نام برده می‌شوند به عنوان وعده ناهار برای بلغمی‌ها مشکلی ندارد. در نتیجه شما می‌توانید به جز غذا‌های ذکر شده، غذا‌های دیگر را هم به عنوان وعده ناهار برای بلغمی‌ها امتحان کنید. البته به شرط اینکه از مواد اولیه‌ای استفاده شود که در ادامه بیان می‌کنیم. انواع کلم، گردو، لیمو ترش، نخود، گندم، مارچوبه، قورمه شیرازی، کدو حلوایی، گوشت شتر، گوشت گوسفند، گوشت کبوتر، گوشت سار و گوشت گنجشک، ادویه جات گرم نظیر دارچین، زیره، زعفران، سیر، زنیان و. .

    پرهیزات غذایی افراد بلغمی

    افراد بلغمی حتی الامکان از مواد لبنی مانند شیر، ماست، دوغ و … بدون استفاده از ادویه جات گرم پرهیز کنند.ترشی جات، سرکه، شوری، برنج سفید، عدس، سیب زمینی، آب یخ، انواع نوشابه های گازدار، قهوه، نسکافه، میوه های ترش و کال، نارنگی، کیوی، گرمک، خیار، قارچ، ماش، جو، گوشت گاو و گوساله، انواع ماهی، سس، رب، گوجه فرنگی، پرخوری، غذاهای فریز شده، کدو خورشتی، غذاهای فریز شده، آش رشته، ماکارونی، پفک، ادامس، بیسکویت و چیپس بپرهیزد زیرا مصرف این نوع مواد غذایی بدون وجود مصلح خلط بلغم را فعال نموده و آن را افزایش می دهد. بلغم در واقع همان سیستم ایمنی بدن است که با این نوع تغذیه ضعیف تر می شود و در نتیجه بدن ادمی در مقابل انواع پارازیت ها آسیب پذیر تر می شود. در واقع سیستم ایمنی بدن علیه خود وارد عمل می شود که در اصطلاح پزشکی ان را اتوایمیون می نامند بهترین درمان برای بیمارن بلغمی پرهیز از غذاهای نام برده شده و اصلاح مزاج می باشد.

    بدون دیدگاه
    اشتراک گذاری
    اشتراک‌گذاری
    با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.